Astazi, la ora 11.00, la Info-Prim Neo, PNL a oferit o conferinta de presa, in care si-a prezentat atitudinea fata de ultimele evenimente.
Pozitia PNL fata de Mesajul lui Vlad Filat din 12 iulie 2011
Actualul premier este incapabil sa conduca un Guvern de coalitie
Partidul National Liberal a avut mereu o pozitie activa fata de evolutiile societatii. Ne-am expus curajos si principial viziunile asupra deciziilor importante ale guvernantilor – si in perioada comunista – 2006-2009, si in perioada postcomunista, incepind cu anul 2009.
Biroul Permanent Central al PNL a hotarit ca PNL sa onoreze invitatia la consultarile premierului moldovean. Ne-am expus consideratiile si inainte, si dupa consultari. Iar acum ne spunem parerea despre Mesajul lui Vlad Filat, rezultat, dupa cum sustine, din consultari.
Declaram, din capul locului, ca aceste consultari trebuiau sa aiba loc intre liderii AIE si ceilalti membri reprezentativi ai societatii, in fata presei libere, pentru ca democratia se deosebeste de comunism prin dialog si transparenta. Daca se adopta un asemenea format, credem ca Mesajul lui Filat avea sa fie un angajament al AIE-2 in fata societatii privind aliantele postelectorale din teritoriu si agenda reformelor prevazute in Programul Aliantei.
Dar am auzit cu totul altceva. Vlad Filat ne-a prezentat un Mesaj ce demonstreaza ca nu e capabil sa conduca un Guvern de coalitie, care inseamna toleranta, rabdare, dialog, transparenta, fermitate si principialitate. Orice dislocari, in actuala situatie, coroborate cu pozitia PCRM si a unui Voronin tot mai obraznic, pot insemna coalitii monstruoase, pe care le-am mai vazut in Republica Moldova, cu readucerea comunistilor la putere, ceea ce ar inchide pentru cetatenii din Republica Moldova orice perspectiva de europenizare.
Iata cum apreciem Mesajul lui Vlad Filat:
1. Noi am vazut un Vlad Filat mai curind in ipostaza unui analist politic incepator, dar informat, tocmai bun de talk-show-uri, dind note activitatii altora, nu si propriei activitati.
2. Filat a venit cu sfaturi generale (necesitatea reformelor, a Alianţei, competenţa, modernizare etc.), rasvehiculate de analistii politici, dar, ca prim-ministru, nu s-a referit la prioritatile pentru o perspectiva europeana clara, care nu poate exista alaturi de comunisti.
3. Toata Alianta, inclusiv Vlad Filat, au stiut ce situatie deplorabila mostenesc – acum nu e timp de lamentat, ci de asumat raspunderi – cum ii place sa spuna premierului, ”preocupat” de cetateni.
4. De ce, insa, Filat se eschiveaza de la discutii in interiorul AIE, dupa care se da in spectacol?
5. Eschivarea de dialog in Alianta de catre Filat poate fi interpretata ca lipsa de voinţa politica, de incapacitate de a formula viziuni solide si a organiza realizarea lor, ceea ce implica munca in echipa guvernamentala, prin afirmarea dificila, dar necesara, ca lider al acesteia, ceea ce astazi nu constatam. Se pare ca Filat vrea sa conduca in stil autoritar comunist.
6. Filat a criticat, fara a nominaliza, niste ministri, unii meritind sa fie criticati. PNL chiar i-a sugerat lui Filat sa faca reforme la MAI, la Ministerul Justitiei si sa asigure o buna administrare fiscala de catre Ministerul Finantelor. Acesti ministri, in primul rind, ar trebui sa isi dea demisia.
7. Acelasi lucru il spunem despre echipa parlamentara a PLDM, unde, dupa plecarea lui Sandu Tanase si a lui Mihai Godea, au aparut in prim-plan persoane pe care e penibil uneori sa le asculti.
8. Amenintarea proferata de Vlad Filat la adresa partenerilor de Alianta ca ”se va gindi ce va mai face!” lasa loc pentru presupunerea ca are o intelegere cu PCRM ca sa nu-l demita. In general, si scenariul cu aceste consultari pare unul coordonat cu ideologii comunisti gen Mark Tkaciuk, ceea ce ar fi reprobabil pentru o societate ce a votat un viitor european. In timp ce societatea asteapta de la premier o viziune, nu un evantai de opinii, comentarii, declaraţii de interese, critici si ameninţari la adresa partenerilor din AIE, dar laude pentru comunisti.
9. PNL apreciaza cu regret ca Mesajul lui Vlad Filat nu a ramas in sfera responsabilitatilor guvernamentale, ci a trecut in una politica si personala. Desi Filat a parut putin speriat, neajutorat si neputincios, nu ne suparam, dar ii recomandam sa identifice viziuni si soluţii coerente, mecanisme clare, puternice si productive, ce trebuie discutate in AIE, iar apoi sa devina iniţiative reale in actul de guvernare si in procesul politic. La fel trebuie sa procedeze partenerii de coalitie, si noi, cei din partidele extraparlamentare, care venim cu initiative, la care ramin surzi guvernantii. Iar discuţiile trebuie sa fie publice si cit mai transparente.
10. Este adevarat ca societatea e dezamagita de actuala guvernare. Insa nu credem ca isi va recapata increderea daca la putere vor fi readusi comunistii. Orizontul de asteptari al cetatenilor nemultumiti trebuie reformatat printr-o pozitie comuna a fortelor necomuniste impotriva PCRM, ce ne-a distrus 20 de ani postIndependenta si peste 50 de ani sovietici. A declara ca alegi intre forte mafiote si forte comuniste in favoarea ultimelor – ne intrebam – si PCRM ce perspective poate oferi, dupa ce a oligarhizat societatea?
11. A defini mafia, partidele extraparlamentare, alti subiecti ca dusmani ai guvernarii si ai reformelor, cum a mai spus Vlad Filat, poate fi calificat ca o cautare de tap ispasitor, ca o declansare a „vinatorii de vrajitoare” impotriva persoanelor incomode, a concurenţilor politici, pentru a-i distruge si a conduce ca Voronin si ca Putin, care sint doar modele de dictatura.
12. Cunoastem referintele liderilor de opinie la cadrele formate in „republica IPTEH”, promovate in funcţii-cheie de stat, in fruntea unor institutii importante, care, prin rezultatele gestionarii acestora, nu permit nicidecum ca Filat sa isi atribuie rolul „cavalerului alb”, luptatorul contra dusmanilor reformelor. Pentru ca zone controlate de Filat ca vama, fiscul, achizitiile publice sint cufundate in probleme ce prejudiciaza imaginea statului. Oare, prin lipsa dialogului, nu tocmai Filat creeaza blocaje in Guvern si AIE, dupa care face spectacol de PR, incercind sa formeze un fundal, necredibil, pentru a incalca Acordul AIE-2? Adevaratul blocaj din Guvern rezida in lipsa comunicarii, a discutarii si coordonarii acţiunilor, substituit de un sistem autoritar de guvernare, cauzat de incapacitatea de a conduce o echipa de coaliţie. Si ne intrebam: ce a facut Filat ca premier si lider politic pentru a accelera reformele?
13. Scopul Mesajului lui Vlad Filat pare sa fie interesul de a-si subordona total Guvernul si a bloca alegerea sefului statului, conform Acordului AIE-2, adica slabirea sau anihilarea politica a partenerilor de coalitie, cu preţul distrugerii acesteia. Va fi o greseala grava daca Filat va imbratisa propunerea comunistilor de alegere a presedintelui statului fara a aborda problema in Alianţa.
14. PNL se declara ingrijorat de toleranţa afisata de Filat faţa de PCRM. Nu vrem sa credem ca Filat pregateste terenul pentru un parteneriat cu Voronin si un vot comun PLDM-PCRM, prin a compromite partenerii din AIE, pozitie resimtita inca inainte de Mesajul de la 12 iulie. Remanierile din Guvern pot fid oar rezultatul dialogului in AIE-2 si al eliminarii oricaror banuieli de abordare tendentioasa. De accea, taxam acţiunile lui Filat, daca urmaresc distrugerea AIE si un joc direct sau indirect cu PCRM.
15. PNL critica declaratia deputatului peledemist Streleţ, care a declarat ca nu mai e nevoie de acord AIE la nivel local, pentru a se putea vota cu PCRM conducerile unor raioane.
16. Optind public pentru a se renunţa la inţelegerile puse la baza AIE, Filat pune in pericol Acordul Aliantei si incalca angajamentele asumate in fata partenerilor. Exista probleme reale privind reformele si in AIE, si in activitatea Guvernului, a Parlamentului, insa ele trebuie rezolvate prin dialog si solutii reciproc acceptate, nu prin presiuni contra partenerilor.
17. Lasa impresia ca Filat, ca principal deţinator al Puterii in doi ani, se teme de degradarea imaginii sale si cauta vinovaţii pentru esec, gasindu-i in rindul concurentilor politici, nu in rindul comunistilor sau in propria incompetenta. ”Verigile slabe” sint chiar servilii lui Filat, oamenii slabi si corupţi, care ii cinta ditirambi si il stimuleaza sa rastoarne AIE-2, uitind ce s-a intimplat cu ADR, in 1999, din care a facut si el parte. Dupa care am avut 10 ani la guvernare un partid bolsevic, cel care iata vrea sa se catare din nou la Putere cu ajutorul unor pretinsi liberali si democrati.
Ce propune PNL:
1. Evaluarile activitaţii instituţiilor guvernamentale si a celor din organele publice centrale sa fie facute public, in vazul lumii, cu participarea presei, conform procedurilor prevazute de legislaţie, in Guvern si in Parlament, dar si conform uzanţelor politice – in cadrul AIE si al partidelor membre ale coaliţiei de guvernare. Solicitam sa participam si noi, partidele extraparlamentare, cu rezultate in alegerile locale, asa cum am fost invitate la consultari.
2. Evaluarile trebuie sa demareze prin evaluarea activitatii primului-ministru, mai ales sub aspectul eforturilor de consolidare si organizare a echipei guvernamentale. Ministrii sa se pregateasca serios pentru o evaluare a activitaţii si sa o faca in mod public (poate in cadrul unor audieri parlamentare).
3. Fiecare dintre liderii componentelor AIE-2, in numele partidelor lor, sa se reangajeze public in fata societatii, ca nu vor vota impreuna cu PCRM – asa cum a promis deja public o data Filat – adica nu vor permite revenirea PCRM – intr-o forma sau alta – la luarea deciziilor importante pentru asigurarea ireversibilitatii reformelor pe calea integrarii euratlantice. Nimeni nu va vota impreuna cu PCRM, chiar daca PLDM, PD si PL vor avea pozitii diferite fata de unele chestiuni principiale. In acest caz se va negocia o pozitie comuna in AIE-2. Asemenea probleme, vehiculate de analistii politici, ar fi modificari la Legea Guvernului, pentru a exclude Prezidiul Guvernului, anihilat de Filat, demisia Procurorului General, care nu i-a tras la raspundere pe comunisti pentru distrugerea vietii noastre in ultimii zece ani, adoptarea Legii privind responsabilitatea ministeriala si alegerea sefului statutului, pe care unii il doresc loial lui Filat si convenabil lui Voronin. PNL insista sa fie adoptata o Lege a lustratiei.
4. Consiliul AIE sa ia in dezbatere problemele importante intr-un proces deschis, public, in prezenţa presei. Abia atunci cetaţenii vor aprecia argumentele si intenţiile, componentelor Aliantei, vor aprecia cine e competent si cine nu, cine are vointa politica pentru reforme si cine – nu. Cine va refuza transparenta dialogului public, va trada interese ascunse.
5. Intr-o declaratie, in care cerem coeziune in AIE si discutii despre soarta Republicii Moldova la Radioteleviziunea publica, declaratie remisa premierului Filat in timpul consultarilor, PNL a cerut dezbateri publice despre viitorul Republicii Moldova la Radioteleviziunea publica, inchisa de patronii politici pentru discutii serioase pe banii contribuabililor.
6. Trebuie precizate urgent agendele politice: ale AIE, partidelor, Guvernului. In scopul promovarii reale a reformelor, Consiliul Naţional pentru reforma in Justiţie sa nu fie stopat, sa fie anunţate propunerile de politica bugetar-fiscala si politicile de reformare a Ministerului Afacerilor Interne.
7. Sa aiba loc dezbateri publice cu avansarea de soluţii pe subiectul alegerii sefului statutului.
8. Sa aiba loc dezbateri publice privind personalizarea celor trei funcţii in stat pornind de la beneficiul statului si al cetaţenilor. Daca Vlad Filat nu poate asigura activitatea echipei guvernamentale, sa se retraga din funcţie pentru binele societatii. Daca Filat se pregateste sa acţioneze in comun cu PCRM – sa o spuna deschis si sa-si asume raspunderea pentru trimiterea PD si PL in Opoziţie si distrugerea AIE-2.
9. O alta solutie este un nou Guvern AIE-3 cu un tehnocrat in frunte, propus de PLDM – apoi, dupa care alte persoane propuse, respectiv, de celelalte doua componente pentru funcţiile de speaker si sef de stat. Sa vedem – amenintarea ca poate demisiona e un bluf din partea lui Filat sau nu?
10. Soluţia principala in aceasta etapa ramine sa se acţioneze in spiritul Acordului Alianţei si al statului de drept, al mecanismelor instituţionale legale. AIE si noi, ca partid extraparlamentar, am investit efort si incredere in acest Guvern, caruia cetatenii cu viziuni democratice i-a acordat sprijinul ca sa implementeze angajamentele asumate in fata cetaţenilor. Componentele AIE-2 sint obligate sa se pozitioneze constructiv, proactiv, sa formuleze iniţiative ce tintesc chiar mai departe decit a facut-o Filat.
Chisinau, 14 iulie 2011