Ce se face în învăţământul preuniversitar şi universitar din R.Moldova, pentru ca generaţia tânără să fie instruită şi educată cu verticalitate, să dea dovadă de conştiinţa naţională, etnică? Probabil, se face totul ca să avem adevăraţi patrioţi, pentru că aceasta-i salvarea noastră, în contextul intereselor geopolitice ale marilor puteri
„Odată, ajunşi, cu acte în regulă, în sânul Europei, am putea decide oricând Reîntregirea (Klaus Iohannis)
Ca pedagog, ştiu: comunitatea pedagogică este conştientă de situaţia complicată din R.Moldova din punct de vedere politic, economic, social.
În condiţiile embargourilor şi ameninţărilor militare, pedagogii îşi fac datoria pentru a educa adevăraţi stăpâni ai cetăţii. Citesc şi mă conving de faptul că şcoala noastră are pedagogi-patrioţi.
Paginile săptămânalului ne aduc noi şi noi exemple de pedagogi-eroi ai duhului, care, conştienţi de situaţia în care ne aflăm, au totuşi experienţe de succes. Nu le vom înşirui pe toate. Cei care citesc presa pedagogică, cunosc asemenea şcoli, licee, elevi, studenţi, pedagogi – eroii duhului. Îi avem şi mă bucur!
Voi aminti doar evenimentele de la 7-8 aprilie 2009, care ne demonstrează cât de bine a conştientizat tânăra generaţie pericolul de moarte prin care ne ameninţă dictatura comuniştilor capitalişti. Am fost martori, cu toţii, cum şi cât de mult au dorit tinerii noştri să-şi consolideze legăturile cu Neamul, cu Europa. Dar cât de reuşit şi cât de nereuşit, până în prezent, s-au. consolidat aceste legături? Pentru noi, învăţătorii, este important să ştim de ce această consolidare este aşa cum este. Care-i problema?
Intuim răspunsul concret. Pe parcursul următorilor 5 ani tineretul cu conştiinţă naţională (totuşi îl avem), prin activităţile civice, a demonstrat ferma hotărâre de a continua lupta pentru a evada din gulagul rusesc, ce ne ţine în cleştele armatei străine, în mâinile coloanei a 5-a, în lumea mass media ruseşti promovând moldovenismul primitiv şi făcând uz de ameninţări agresive, embargouri, dorindu-şi Unirea cu forţa în gulag… A obţine libertatea în familia europeană şi reunirea cu Ţara este foarte şi foarte complicat. Numai cât face elita noastră politică, ca aceasta să fie imposibil! Dar, totuşi, acum am făcut câţiva paşi spre aderarea cu „acte în regulă”. Iată doar un exempiu. Moldovenii au pornit şi continuă mai activ mişcarea de masă pentru obţinerea cetăţeniei române, cândva anulată în mod barbar. Procesul va continua în toate domeniile mai activ.
Viaţa ne arată că la capitolul educaţiei conştiinţei de unitate şi demnitate naţionalii, noi, pedagogii, avem mari restanţe! Altfel cum se explică faptul că oamenii care primesc ajutor economic, social, cultural, politic proeuropean, elevii, studenţii care învaţă în România, bucurându-se de tot sprijinul din partea poporului român, continuă să se afle în criză de identitate? Cu alte cuvinte, încă trăiesc neştiind cine sunt, încotro merg. 40% din electoratul tânăr şi în vârstă n-a reușit să-şi demonstreze, la 30 noiembrie, evoluţia morală, civică, spirituală în domeniul conştiinţei lor naţionale şi au votat comuniștii și socialiștii ori nu s-au prezentat la vot. De ce?
Noi, pedagogii, putem sau nu putem fi siguri că 40% din absolvenţii care n-au putut susţine examenele de BAC vor alege corect vectorul vieţii la alegerile locale ce vor avea loc în 2015? Şi aici depinde de noi, pedagogii. Dacă vă aduceți aminte, dragi colegi, acum exact un an, vă aminteam să-i îndemnăm pe elevi (şi pe studenţii-pedagogi) să citească scrisoarea marelui nostru scriitor Ion Druţâ, unde îşi exprima îngrijorarea! „Ce facem, domnilor, ce creştem?! O nouă generaţie de robii gastarbaiteri pentru Europa sau cetăţeni liberi, stăpâni pe ţară şi destinul lor”.
Sincer vă spun, n-am auzit ca miniştrii pe care i-am avut să fie îngrijoraţi că, în Legea Educaţiei, lipseşte idealul educaţiei personalităţii libere cu conştiinţă naţională, mai ales acum, în condiţiile şcolii optimizate, rupte de viaţă şi ameninţaţe să dispară cum dispar satele. Marea grijă a ministerului nou, a cărui componenţă o vom afla după instituirea noului cabinet de miniştri, va fi şi optimizarea universităţilor. Se consideră, pe drept cuvânt, că, pentru atingerea calităţii în educaţie, trebuie si începem de la noi, de la schimbarea radicală a calităţii pregătirii iniţiale a cadrelor didactice. Bravo Ministerului!
Dar odată cu schimbarea şi optimizarea universităţilor, trebuie schimbată şi strategia cunoaşterii, conform căreia viitorii pedagogi învaţă la facultate doar să devină pedagogi buni, adică să cunoască disciplina şi să ştie cum să predea. Strategia cunoaşterii este orientată nu pentru viaţă, ci pentru şcoală, pentru BAC. Ne-am convins că, celor preocupaţi de realizarea paradigmei cunoaşterii, le scapă individualitatea, personalitatea cu o conştiinţă naţională,
Impactul educaţiei conştiinţei naţionale cere mult mai mult de la învăţător, şcoală, Minister, universitate! Modelul de educaţie a conştiinţei naţionale cere, pe lângă cunoaştere, şi formarea personalităţii devotate ţării, poporului, credinţei, culturii, limbii.
Este cazul să ne amintim şi să nu uităm cea mai anevoioasă latură a moldovenilor-români – conştiinţa naţională a unirii, ca ideal uman al românilor contemporani. Paradoxul constă în faptul că acum avem libertate, dar, spre regret, nu ne-am trezit cu toţii. Poate de aceea Noul an 2015 îl începem cu un nou Cod care proclamă „învăţământul – prioritate naţională nr.1”. Bravo Ministerului!
Dacă-i aşa, dragi colegi, haideţi să acceptăm şi Paradigma învăţământului umanist educativ. Nu întâmplător, marele filozof I.A.Ilin recunoştea: „Învăţământul fără educaţie este o chestiune falsă şi periculoasă”. Suntem martori oculari unde a ajuns Europa cu accentul pe libertate fără a educa tinerii să înţeleagă ce e bine şi ce e rău, ce se poate şi ce nu se poate!
În condiţiile tot mai complicate ale vieţii din Uniunea Europeană, noul preşedinte n-a uitat să-şi înceapă activitatea cu o nouă strategie – Paradigma educaţiei. Chiar la prima şedinţă de inaugurare, noul preşedinte UE, dl Şulţ, a declarat: „Eu voi schimba situaţia spre bine prin – educaţie, educaţie, educaţie!” Bravo, preşedintelui! Slavă ţie, Doamne!
În sfârşit, după 60 de ani de activitate pedagogică, am ajuns şi eu să aud şi să văd cum se schimbă situaţia în bine. Dragi colegi, aţi observat schimbarea?
Avem un preşedinte în Comunitatea Europeană care-i ferm convins că, prin Educaţie, ca prioritate europeană Nr.l, se poate face totul. Avem un Minister şi un Cod în care educaţia se proclamă prioritate naţională Nr.1.
Avem un preşedinte de Ţară în România (iar eu sunt şi cetăţean al României), care ne aşteaptă „cu actele în regulă” în sânul Europei şi ar putea decide oricând Reîntregirea cu Ţara. Iată de ce trebuie să începem totul de la noi, pedagogii! Cum şi ce politicieni, economişti, cetăţeni stăpâni ai Cetăţii vom educa, aşa vom trăi. Doamne, când a mai fost aşa ceva! Ca noi să fim recunoscuţi „vioara întâi”. Ştiu, cineva va spune: „Mândâcanu a îmbătrânit şi crede politicienii.” Da, cred, dar nu în cei pe care noi îi avem, dar pe cei pe care îi vom educa cu conştiinţa naţională. Priviţi atent, domnilor! Aici se întrezăreşte trezirea – schimbarea conştiinţei naţionale – cum vom educa aşa vom trăi. Ori cu „actele în regulă” în UE, ori cu vectorul spre gulag. Alt drum pentru noi nu există.
Recunosc sincer, dragii mei colegi. Aceste gânduri, vorba lui Ion Găluşcă, „inspiră cugete şi cultivă frumuseţea sufletului meu, e dialogul teologului şi credinţei” în rugăciunile mele de zi şi noapte către Dumnezeu. Dragii mei colegi! De ce să nu spun lumii întregi marea noastră bucurie, dată nouă de Dumnezeu prin oamenii trimişi de El. Aceşti oameni, au înţeles că, pentru a schimba totul din rădăcină, trebuie să schimbăm Educaţia. Doamne, când a mai fost aşa ceva, ca cei ce conduc ţara să recunoască că de noi depinde totul. Aţi auzit, începând cu 2015, vor să ne schimbe şi nouă viaţa, să fie decentă ca a lor.
Deci, nu degeaba am trăit şi am muncit o viaţă. Acum cred că Dumnezeu ne va ajuta să avem şi un ministru al educaţiei deşteptat în aşa măsură încât să ştie, înţeleagă şi să promoveze nu, pur şi simplu, paradigma cunoaşterii, ci şi paradigma învăţământului educativ, iar cheia educaţiei pedagogice va deveni: „Formarea conştiinţei naţionale ,a individualităţii şi personalităţii”.
Acest concept-model european este atât de actual pentru noi şi ţările europene, încât, aplicându-l, şi noi vom putea ajunge „cu acte în regulă” în UE. De noi, pedagogii, depinde ce fel de educaţie vom face pentru a obţine libertatea în familia europeană cu conştiinţă naţională.
Fie ca cei ce încearcă astăzi să ne abată de la calea europeană să ştie că prin educaţie noi, pedagogii, vom reuşi să schimbăm faţa ţării noastre în lumina conştiinţei naţionale.
Univers Pedagogic Pro, nr.6 (466), 12 februarie 2015
Conștiința națională – crucială pentru schimbarea mentalității cetățeanului
„Efortul principal al pedagogilor pe care trebuie să-l depună astăzi în schimbarea conştiinţei naţionale este de a forma „mentalitatea cetăţeanului nostrum”. Acest factor e crucial pentru a deveni capabili să trecem pragul Uniunii Europene
Comunitatea pedagogică a ţării tot mai intens se întreabă:
- Sistemul de învăţământ existent poate asigura educaţia conştiinţei naţionale, prin aplicarea unei politici moderne de dezvoltare a mentalităţii factorului uman care să ne asigure trecerea pragului în UE?
- Poate el asigura formarea personalităţii libere cu o conştiinţă naţional-europeană?
- Da, acum avem un nou Cod al educaţiei, dar oare asigură el libertatea personalităţii de a reveni în propria sa fiinţă naţională cu o cultură a conştiinţei şi identităţii naţionale pentru toate minorităţile din republică?
Fiind cercetător şi conducător de laborator în domeniul ştiinţelor şi artei educaţiei, acum 25 de ani, nu-mi amintesc să fi fost întreprinse cercetări pedagogice pentru cunoaşterea reală o îrecutului istoric al naţiunii din care fac parte elevii şi studenţii, în domeniul conştiinţei naţionale, culturii, identităţii lor naţionale. Această mă îngrijorează.
Mă întreb de unde venim cu mentalitatea ce nu ne permite să ne mişcăm înainte?
Ce loc îi revine acestei probleme în noul Cod al educaţiei, în curriculumul integralităţii, pentru a aplica o nouă ideologie modernă în educaţia conştiinţei naţionale şi schimbarea mentalităţii factorului uman? Eu nu cunosc cercetări psihopedagogice în acest domeniu. Ministerul Educaţiei, AŞM cheltuie bani buni pentru cercetări pedagogice, dar nu şi în această problemă, ea fiind mai mult decât gravă!
Totodată, cercetătorii documentelor istorice în domeniul mentalităţii factorului uman ne arată că Imperiul Ţarist întotdeauna a promovat o politică de acaparare a teritoriilor străine. Realizând interesele sale agresive geopolitice, ţarismul rus a depus mari eforturi pentru a schimba conştiinţa naţională a popoarelor cucerite, dar şi pentru a le deforma mentalitatea. Respectiv Moldova de Est (Basarabia), devenind gubernie a Imperiului Rus în 1812, a avut de suferit un regim de deznaţionalizare şi deformare a mentalităţii prin rusificare.
Despre neamul românesc al moldovenilor, ţinuţi în ignoranţă, asuprire şi marginalizaţi, cunoaştem din cronici şi lucrări valoroase în care autorii, constatând condiţiile istorice vitrege ale poporului „aflat în calea tuturor rălilor”, spun că moralitatea moldovenilor a avut de suferit mari deformări. D.Cantemir, descriind amplu viaţa socială sub jugul turcesc în „Descrierea Moldovei”, constată că chipul moral al moldovenilor „nu ne permite să-i lăudăm pe concetăţenii noştri”. În condiţiile vitrege, cu toate „năravurile bune” în muncă, în luptă, în credinţă, în păstrarea tradiţiilor etc., „moldovenii nu sunt iubitori de ştiinţă, ci mai la toţi le sunt şi urâte”, menţionează D.Cantemir.
Sub jugul şi mai cumplit al Imperiului Rus, după 1812, poporul a fost ţinut în ignoranţă, asuprire, exploatare, lipsă de cultură, ştiinţă şi educaţie, cultivarea mentalităţii deformate la moldovenii din Moldova de Est în limbă, în identitate naţională, a luat proporţii şi mai mari. Ion Creangă menţiona despre lipsa dorinței moldovenilor de a avea elementarul interes faţă de ştiinţă, de carte, spunând că: „Am umblat eu sărmanul după cules înţelepciune, dar n-am avut unde-o pune”.
Până şi proverbul înrădăcinat în conştiinţa moldovenilor conţine dispreţul lor pentru carte: „Decât un învăţat oftigos, mai bine un măgar sănătos”. Poetul N.Dabija observă că un astfel de proverb a putut să apară doar la moldovenii cu mentalitatea deformată cărora li s-a inspirat dispreţuirea faţă de carte.
Educaţi îndelung prin doctrina ţaristă a „moldovenismului primitiv”, a antiromânismului, mancurtismului, prin incultură şi izolare de cultura europeană până astăzi şi obţinând independenţa naţională, oricum nu putem depăși deformarea mentalităţii factorului uman impus din afară. Nu este de mirare de ce şi până acum mai avem oameni care nu ştiu cine sunt.
Sistemul nostru de învăţământ, fiind parte componentă a „poveştii de succes a Moldovei de azi”, nu a reuşit să dezvolte nici personalitatea liberă, ca ideal uman al contemporaneităţii, nici cultura identităţii tineretului, nici cultura şi conştiinţa naţională, lăsând mentalitatea umană în voia sorţii.
Iată ce mă face nu doar să scriu, dar şi să caut căi şi mijloace, strategii şi ideal educaţional pe care noi, pedagogii, realizându-l, am putea scăpa de această mentalitate veche şi otrăvită.
Realitatea este foarte dură cu noi. Politicieni ce promit în vorbe că vor cursul european, încredinţându-le încă o dată puterea politică, dar ei au alte planuri. Lor le convine păstrarea mentalităţii vechi, pentru a nu fi capabili să luptăm cu corupţia, a fi în continuare răzleţi, pasivi şi indiferenţi. Ce-i de făcut? Cum am ajuta profesorul să devină capabil să stea cu mare putere la straja intereselor naţionale? Pentru ca poporul să devină capabil a „face lucrul până la capăt” trebuie schimbată mentalitatea conştiinţei naţionale.
Reformele făcute până în prezent – optimizarea şcolilor, concursul managerilor, exigenţa la BAC, noul Cod al educaţiei nu au o reorientare cardinală în recunoaşterea necesităţii schimbării mentalităţii factorului uman.
Dintre toţi factorii importanţi – economici, politici, social, factorul cardinal ce poate respiritualiza, schimba sistemul de valori şi modifica la nivel macro-structural conştiinţa naţională este mentalitatea factorului uman al moldoveanului. Până în prezent, în sistemul de învăţământ acest factor este trecut cu vederea. Ce perspective ne deschide noul Cod al educaţiei în acest domeniu? Această problemă teleologică şi fundamentală a educaţiei, ce trebuie să asigure trecerea pragului UE, e și ea trecută cu vederea. Probabil, intenţionat. De ce? Pentru că schimbarea mentalităţii cu conştiinţa naţională în baza etnocentrismului şi valorilor naţional-europene ar transforma poporul într-un gând, o inimă, un ideal. Poporul ar cere activ socoteală trădătorilor de ţară mancurţi şi corupţi, care ne impun o altă soartă – cea siberiană.
Care este totuşi idealul cu adevărat-uman educaţional al moldovenilor, la care nu putem ajunge? Un astfel de ideal conţine finalităţile educaţiei naţionale europene în baza valorilor de orientare proeuropeană, pronaţională, proumanistă. Deci, valorile conştiinţei naţionale ale neamului românesc sunt cele cu rădăcini în seva istorică a identităţii naţionale, moralităţii şi credinţei poporului român.
Marea noastră tragedie e că de la ‘90 încoace clasa politică nu a contribuit la promovarea, ci invers, la neglijarea valorilor strategice în educaţia conştiinţei naţionale. Astfel, în ultimele două decenii, basarabenilor le-a fost tragic afectată mentalitatea conştiinţei naţionale.
Iată de ce, mă tot întreb cum vom putea noi, pedagogii, realiza o educaţie de calitate, ca populaţia noastră, cu mentalitatea conştiinţei naţionale, să „ajungă cu acte în regulă în sânul Europei”, dacă învăţământul în care activăm nu are la bază factorul crucial al mentalităţii conştiinţei naţionale?
Univers Pedagogic Pro, nr.10 (470), 12 martie 2015