Lilia RANOGAEȚ, candidat PNL pentru Primar de Chișinău: ”Femeia care a făcut avioane în industria ușoară”

Lilia RANOGAEȚ e fondatoare a câtorva firme, inclusiv a unei Fabrici de confecții ”Portavita”.

Ce crede Lilia RANOGAEȚ despre viață, muncă, profesionalism:

MOTTO: „Creează-ți singur fericirea” – acest motto o ghidează zi de zi pe economista și creatoarea de modă Lilia RANOGAEȚ, care a creat ce e mai frumos în domeniul industriei textile, confecții și un brand de haine cu un nume misterios – Amarena Secret. Este economist de formare, a făcut și un Master în business și administrare, în drept.

Lilia Ranogaeț are un optimism incurabil. A cunoscut urcușuri și căderi, asumate, pe care nu le deplânge. A găsit motivații, a avut susținători și toate acestea – au călit-o.

DESPRE IDEEA DE ÎNCEPUT: „Aveam 19 ani când i-am propus tatălui meu să îl ajut în administrarea unor magazine, însă el nu a găsit că propunerea mea era oportună. Asta m-a ambiționat, dorind să arăt că pot și eu ceva. Peste câțiva ani, munceam deja 16 ore pe zi la o companie privată. Am știut să aduc plusvaloare și profit companiei, aducându-ți, astfel, profit și ție, devenind puternic și reușind în viață”. Compania mi-a propus să deschid o firmă proprie. Aveam 22 de ani. Ca să mă creadă lumea mai matură și să mă ia mai în serios, umblam permanent în sacouri cu umeri mai mari, spuneam că am 26 de ani – o vîrstă ce îmi părea atunci mai credibilă. Am adoptat și în management o abordare mai autoritară, după care, maturizându-mă, am luat metoda de management paternală, iar eu îi spun „maternală” – îmi cunosc toți angajații, le știu istoria de familie, totul”.

DESPRE MOTIVAȚIE: „Îmi spuneau colegii mai maturi: ”Calculatorul trebuie închis și dimineața – reconectat. Lăsați problemele la lucru și stingeți calculatorul… Mi-a fost greu la început să accept aceasta. Am reușit datorită mezinei – ea a fost motorașul care mereu m-a restartat. Îmi amintea că „sâmbăta e timpul pentru familie”. M-au motivat, însă, și angajații, deoarece încrederea lor nu te lasă să îi dezamăgești”.

DESPRE EȘECURI ȘI INSISTENȚĂ: ”În anul 1998, prima mea afacere a falimentat. Mersesem la o expoziție internațională, unde am semnat un contract cu un furnizor din SUA și am deschis 157 de puncte de vânzare în România, vândute ulterior. Am învățat că eșecurile fac parte din procesul de dezvoltare personală, iar onestitatea este un element-cheie. „Este bine să te uiți în sus, dar trebuie să te uiți și în jos, să vezi în ce etapă ești, să-ți evaluezi cunoștințele și să-ți transformi minusurile în plusuri”. În iulie 2017, am decis să construim un sediu pentru Fabrica de confecții Portavita, întrucât plata pentru chirie ne depășea posibilitățile – „am găsit o râpă (…), dar orice proiect e realizabil, doar că ideea trebuie bine calculată”.

DESPRE ”PUNCT. ȘI DE LA CAPĂT”:„Au fost perioade de căderi, însă angajații nu le-au simțit. E greu să spui NU și să pui punct la ceva – e o măiestrie pe care puțini o pot face. Orice afacere e ca un copil. Mai e și mândria omului, care te încurcă să spui ”STOP”. În 2014, aveam un plan grandios cu deschiderea brandului propriu și un business-plan până în 2021. Am făcut greșeli, la distanța de 3 ani am pus capăt, însă acum vrem să relansăm proiectul”.

DESPRE GUVERNĂRI: ”E nevoie nu doar să se promită multe şi de toate, ci de o echipă de conducere bine organizată, care să poată crea un mediu foarte favorabil dezvoltării afacerilor în Republica Moldova. Avem nevoie de o guvernare care să facă economie, nu politică”.

DESPRE ÎNCEPUT: ”Mă deranja că, în anii 1999-2000, lumea pleca în Europa, cu mulți bani împrumutați, cel mai adesea – în niciunde. Asistenta mea avea un cunoscut, era senator italian, am discutat cu el situația noastră și am creat ceva aici, pentru a-i face pe oameni să rămână acasă. La început, coseam haine de unică folosință, apoi – haine de lucru din stofe. Era totul standard, până ne-am plictisit și am deschis o linie proprie. Am început să cumpărăm utilaje, deși nimeni nu ne-a zis ce și cum să luăm… Prima mașină de cusut costa exact cât automobilul cu care mergeam. Am muncit și 16 ore, și 20 de ore pe zi. La început nimeni nu-ți arată pașii, nici îți luminează drumul. Singură trebuie să îți bătătorești calea și să fii ghid pentru angajații tăi.”

DESPRE ASCENSIUNE: ”Am pornit de la haine monouz până la design și linii vestimentare proprii. ”Portavita” a fost fondată acum 19 ani, cu doar 20 de muncitori, ajungându-se la cifra de 400 de angajați calificați, gata să facă față necesităților companiei. Ei creează linii de piese pentru branduri de haine scumpe: Elena Miro, Diana Gallesi, Miralba, Caroline Rohmer, Caractere, dar și circa 40 000 de piese vestimentare lunar doar pentru rețeaua de magazine Motivi. Compania deținătoare de brand vine cu schița, stofa și cu tehnologia – aceasta însemnând că noi facem produs LOHN. Însă în 2005 am trecut de la fabricația tip LOHN la design și concept propriu. Am trecut la tehnologia OEM și am realizat deja câteva produse proprii, propuse acestor branduri. Totuși, am lansat propriul brand în abia 2016. De ceva vreme, „Portavita” îmbracă femeile în „Amarena Secret”.

DESPRE RISCUL ȘI CURAJUL PROFESIONAL: „Designerii de la noi au mers împotriva curentului! Era simplu dacă am fi procedat toți. Pentru că am făcut de toate… Când am înțeles, însă, că industria ușoară e la pământ, când abia începeam lucrul mare în producție – am făcut și avioane, ca s-o mișcăm din loc. Și cred că ne-a reușit. Fiecare designer și creator este un entuziast prin definiție. În anii 2007-2008 era o criză reală în domeniu. Am micșorat prețul cu 7% pentru un client, dar i-am crescut cantitatea de produs. Astfel, nu am rămas în gol de fabricație, pentru că am riscat să merg împotriva curentului. Când mulți își închideau procesele de producție, noi o spoream. Abilitatea unui bun manager este să se plieze și după piață, timp, situații noi, nu să se lase dus de val”.

DESPRE CLARVIZIUNEA PROFESIONALĂ: Trebuie să înțelegi ce vrea omul să poarte în sezonul viitor. Deci un producător de haine gândește cu circa un an înaintea tuturor, iar tendințele sunt stabilite și cu doi ani până să apară ceva pe piață. Încerc să ofer încredere și port mai întâi eu orice model, înainte să îl propun cumpărătoarelor. Din toamnă, apar în magazine 8 colecții de haine, categorisite după tipurile de corp. Femeia care poartă „Amarena Secret” trebuie să fie încrezătoare, indiferent de vârstă și prejudecăți. Ideea brandului este de a face față tuturor tipurilor de corp, nu doar mărimilor.

DESPRE COPII: Mă inspiră și mă motivează mult copiii. Am doi băiați și o fată. Mă ajută băieții, iar fiica, de 10 ani, e cea mai pasionată de design. Toată clasa ei desenează modele, face schițe pentru colecția lor de școală – probabil de dragul lor voi scoate și o linie de asemenea produse. Ei sunt sinceri și primii care testează produsele.

DESPRE ANGAJAȚI:  ”Cei aproximativ 400 de angajați ai fabricii produc lunar circa 100 de mii de unități de haine, în majoritate exportată, iar cerințele de calitate fiind foarte mari. Avem o capacitate anuală de fabricație de peste 1mln de articole de îmbrăcăminte. Compania este axată pe articole de îmbrăcăminte de calitate înaltă, în mod special pentru femei. Produsul de calitate este obținut datorită inovațiilor și aspirațiilor de a crește profesional. Cheia principală a succesului rezidă în comunicarea eficientă cu angajații. Mă motivează în momentele grele oamenii alături de care lucrez. Ei îmi dau puteri prin faptul că trebuie să mă țin de promisiunile făcute, mă ajută să merg mai departe. Prima întrebare pe care o punem unui eventual angajat e dacă el crede că o să îi placă ceea ce va face. Dacă o să îi placă – va face totul bine și cu drag, va fi rentabil. În caz contrar – nu va rezista la întreprindere mai mult de o lună. Angajaților noștri le-au fost create condițiile necesare, cum ar fi inclusiv mașini de cusut, adaptate pentru persoanele cu orice fel de dizabilități.

DESPRE ANGAJAȚII CU DIZABILITĂȚI:  ”Dizabilitatea nu este un impediment în carieră. Datorită echipamentelor tehnice de ultima generație, aceasta a demonstrate-o fabrică de confecții a îmbrăcămintei. ”Portavita” are 4 persoane cu dizabilități, care lucrează umăr la umăr alături de ceilalți circa 400 de angajați. Fiecare se mândrește cu locul de muncă. Iar programul de ajutorare a persoanelor cu dizabilități dă roade din chiar primul an. Preconizăm lărgirea listei cu locuri vacante pentru această categorie de angajați.

DESPRE VERTICALITATE: ”Visul meu este să creez o companie verticală, cu angajați mulțumiți, cu salariu decent și cu o locuință chiar din tinerețe. Vrem să facem haine de o calitate înaltă, la prețuri accesibile, chiar mici. Am cercetat cum se formează stofa și cred că vom avea o nouă etapă în ceea ce înseamnă o companie verticală – de la producerea materiei prime până la punctele proprii de desfacere”.

Aceasta este Lilia RANOGAEȚ. Ea a cunoscut toate dificultățile omului de afaceri trecut prin dezamăgiri, dar și prin bucuriile succesului. Este candidatul PNL pentru Primăria Chișinău. Municipiul are nevoie de o persoană care cunoaște ce înseamnă curaj, experiența conducerii unei întreprinderi, relațiile corecte și grijulii față de cei ce o înconjoară și alături de care oferă societății, aici, dar și societăților de peste hotare, produse ce aduc utilitate și comoditate. Aceasta se obține prin muncă, răbdare, tenacitate, caracter. Noi credem că merită chișinăuenii un om cu experiență, o femeie care are și verticalitate, și tărie, dar și care manifestă înțelegere față de colegii de serviciu, pe care nu îi tratează ca subaltern, ci ca parteneri.

Să fim alături de Lilia RANOGAEȚ!

Comentarii