Acest document, adoptat la 3 martie 2007, a fost remis presedintilor de partid, Presedintiei si Guvernului din Romania. Ce s-a schimbat de atunci? Iata ca incep sa se trezeasca si liderii politici de la Bucuresti – nu numai in context electoral. Si sa spuna ceea ce PNL a spus acum ACUM SAPTE ANI. Bine că o spun și ar fi bine să o tot spună, dar să și o facem… Vitalia Pavlicenco, presedintele PNL
Teritoriul Basarabiei si al Transnistriei – o aschie de pamint cu populatie romaneasca, rupta de mai multe ori, prin forta armelor, din contextul etnocultural si politic firesc, supusa unei deznationalizari dure pe parcursul a circa doua secole de ocupatie straina, – a rezistat si a dainuit in timp. Acest miracol a devenit deosebit de evident la confluenta anilor 80-90 ai secolului trecut, cind a luat avint, in Republica Moldova, Miscarea de Eliberare si de Renastere Nationala. Statul Republica Moldova a devenit independent in urma imploziei URSS, dar si gratie angajarii sutelor de mii de romani-moldoveni intr-o veritabila revolutie de eliberare nationala, ce a pus capat unei dominatii straine de secole. Redobindirea constiintei de neam, decolonizarea totala si revenirea acestui spatiu in familia europeana necesita un efort colectiv de lunga durata, conjugat cu o inteligenta politica aparte. Astazi, dupa 15 ani de la proclamarea Independentei, Republica Moldova, afectata de o profunda criza identitara interna, situata intr-o zona geopolitica disputata, se zbate intre un trecut tragic si un viitor incert.
Partidul National Liberal din Republica Moldova este constient ca grava problema identitara, situatia politica si economica deplorabila ale celui de-al doilea stat romanesc, rezultate din politicile coloniale sovietice, continuate de regimurile neocomuniste dupa 1991, stationarea trupelor rusesti de ocupatie pe teritoriul Republicii Moldova, existenta unui teritoriu ocupat de un regim terorist, sprijinit de Moscova si necontrolat de Guvernul de la Chisinau, au facut din Republica Moldova un stat-problema. In aceste conditii, Republica Moldova nu dispune de suficiente resurse interne pentru depasirea starii de criza permanente. Este nevoie de o asistenta internationala in stare sa readuca Republica Moldova pe orbita civilizatiei europene. Cel mai firesc sprijin al efortului de europenizare a Republicii Moldova poate veni din partea Romaniei.
In acest context, Partidul National Liberal se declara consternat de declaratiile tot mai agresive, in stilul razboiului rece, proferate la adresa Romaniei, de catre conducerea comunista de la Chisinau, care nu are nici un merit in edificarea Republicii Moldova ca stat. Comunistii si liderii lor au stat, in cel mai bun caz, in expectativa, in momentul proclamarii independentei statale a Republicii Moldova. Erijarea lor astazi in statalisti consecventi nu este nimic altceva decit o farsa in stil traditional comunist. De fapt, promovind conceptul moldovenismului vulgar si romanofob, comunistii moldoveni sugruma si farima de statalitate ce a mai ramas intr-o societate depopulata prin politici economice falimentare, favorizind tendintele de ancorare a Republicii Moldova in spatiul geopolitic eurasiatic, cultivat cu mult sirg de catre cercuri politice revansarde din Rusia. PNL invita partidele democratice si proeuropene din Republica Moldova sa se solidarizeze in scopul opririi acestui proces distructiv pentru perspectiva europeana a statului nostru.
In toti acesti ani, guvernarile de la Chisinau au ratat posibilitatile de a merge impreuna cu Romania pe calea integrarii europene. Cu mici exceptii, acestea au preferat sa promoveze politici antiromanesti. In consecinta, Romania a devenit membru NATO si UE, in timp ce Republica Moldova a alunecat in mod grav spre statutul rusinos de cea mai saraca tara din Europa. Acesta este rezultatul logic al politicii comuniste, dominate de instincte antiromanesti.
Si tot in acesti ani, Romania a tinut cont mereu de reticenta – chiar de ostilitatea – guvernarilor de la Chisinau, rezervindu-si rolul de a contribui la educarea tinerei generatii, de a fi avocat pentru admiterea Chisinaului in diferite aranjamente europene, de a ajuta in proiecte economice cind nu exista, pur si simplu, o alta solutie. Spre deosebire de oficialii de la Chisinau, sutele de mii de cetateni ai Republicii Moldova, care au beneficiat, in acesti ani, de asistenta materiala si umanitara a statului roman, ramin profund recunoscatori pentru ajutorul dezinteresat, oferit in spiritul relatiilor dintre frati. Prin aceasta perspectiva, politica sincera a Bucurestilor devanseaza constant propaganda antiromaneasca, fapt ce ii irita enorm pe stabii comunisti de la Chisinau.
Partidul National Liberal din Moldova considera ca acum, odata cu revenirea definitiva si plenara a Romaniei in spatiul euroatlantic – sigur si solidar -, a sosit si momentul solidaritatii etnoculturale romanesti, ca unica sansa pentru a se oferi si Republicii Moldova un viitor civilizat cert. Doar aceasta asistenta, care trebuie sa devina permanenta, coroborata cu strategiile Uniunii Europene, ar putea readuce si al doilea stat romanesc in comunitatea euroatlantica. Constiinta unui asemenea obiectiv nu poate fi impiedicata de nici un fel de manifestari antieuropene si antiromanesti, la care se deda conducerea antinationala de la Chisinau, votata de o populatie insaracita cu buna stiinta de catre o grupare interesata doar de pastrarea, cu orice pret, a puterii si a propriilor privilegii economice.
Guvernarea comunista de la Chisinau a legalizat cetatenia dubla pentru a amplifica afluxul de bani de la propriii cetateni, plecati la munca in strainatate. Unicul export profitabil al Republicii Moldova sub guvernarea comunista a devenit cel al bratelor ieftine de munca. Insa politica de depopulare a Moldovei a adus si efecte nebanuite de catre comunistii romanofobi. Pentru cetatenii Republicii Moldova, Europa se asociaza tot mai mult cu Romania, cu cetatenia romana. A deveni cetatean roman inseamna a deveni parte a unei democratii europene, a sistemului cu reguli ale economiei de piata, bazate pe respectarea neconditionata a legii. Aceste practici creeaza precedente extrem de periculoase pentru dominatia regimului politic autoritar de la Chisinau, pentru traficul de influenta si ingerintele protectioniste ale politicului in viata economica din Republica Moldova. In asa fel, romanismul echivaleaza pentru comunistii moldoveni cu deplasarea discursului proeuropean din zona demagogiei politice in zona realizarii practice. Iar aceasta, la rindu-i, echivaleaza cu pierderea puterii politice. In acest sens, comunistii sint sortiti, prin definitie, sa ramina romanofobi incorigibili.
In fata pericolului permanentizarii crizei cronice, care a afectat Republica Moldova, Partidul National Liberal din Moldova vine cu un proiect special – politic, social-economic si cultural -, numit Uniunea Interstatala Romania–Republica Moldova. Acest proiect poate fi infaptuit cel mai lesne prin semnarea, intre Romania si Republica Moldova, a unui tratat interstatal de fraternitate si de parteneriat european privilegiat, ce ar avea ca scop major integrarea plenara a celor doua state romanesti in UE. Este un proiect de europenizare, de utilizare cit mai rationala a resurselor Uniunii Europene, in scopul modernizarii rapide a acestora si recuperarea raminerii in urma a Republicii Moldova. Prin cresterea economica si reformele promovate, Romania si-a demonstrat capacitatea de a onora standardele europene. Urmarea exemplului ar aduce si Republica Moldova, in urmatorii zece ani – 2008-2018 -, la standardul de viata din UE.
Adresam Guvernului roman propunerea de a initia un program de fluidizare reciproca a informatiilor intre doua maluri ale Prutului, ceea ce ar conduce la o cunoastere mai buna in Romania a realitatilor din Republica Moldova, de a incuraja depasirea tabuizarii temei Basarabiei. De asemenea, PNL-Moldova pledeaza pentru o relatie financiara total transparenta intre Bucuresti si Chisinau, care sa fie reluata de la zero. Actiune ce ar trebui precedata de publicarea intregii asistente acordate in 15 ani prin diverse proiecte ONG-urilor sau altcuiva din Republica Moldova, pentru a se evita specularile politice. In Republica Moldova, exista banueli ca acei bani au servit la imbogatirea unora ce nu-si pot justifica averile, dar care au devenit azi aliati ai comunistilor si incrimineaza asistenta financiara romaneasca exact celor care nu au participat la procesul de “facere de averi din afacerea profitabila a romanismului”. “Miinile murdare” nu trebuie sa discrediteze nobila idee de reintregire a neamului.
PNL-Moldova pledeaza pentru necesitatea conjugarii eforturilor clasei politice romanesti de pe ambele maluri ale Prutului pentru edificarea noastra in comun asupra mai multor aspecte spinoase ale relatiilor moldo-romane. Partidul National Liberal din Moldova – prin identitatea, scopurile, conceptele si actiunile sale – incearca sa creeze un precedent de omogenizare a infrastructurii politice din cele doua state romanesti care, in cadrul UE, isi vor realiza idealul de unitate nationala.
In viziunea PNL-Moldova, conceptul Uniunii Interstatale Romania—Republica Moldova ar putea include formarea etapizata a organelor de coordonare a politicilor acestei structuri, intre care o Adunare Parlamentara, formata din cite treizeci de deputati din ambele state, ce se vor intruni in sesiuni periodice la Bucuresti si Chisinau si care se vor preocupa de armonizarea si omogenizarea legislatiei Republicii Moldova cu cea a Romaniei, de Bugetul special al Uniunii Interstatale. Totodata, Comisia Executiva interstatala, ce si-ar putea avea oficiul central la Iasi si ar fi formata dintr-un numar egal de reprezentanti ai Guvernelor Romaniei si Republicii Moldova, ar putea avea, in sfera sa de coordonare, executarea Bugetului comun, politicile de apropiere a Republicii Moldova de UE, obtinerea si realizarea unui mini-plan Marshall pentru solutionarea conflictului transnistrean si reabilitarea social-economica postconflict a R.Moldova, identificarea proiectelor de asistenta financiara internationala pentru Fondul de pensionare al celor doua state romanesti. Casa Sociala Interstatala ar putea promova unificarea sistemului de pensionare a cetatenilor din cele doua state si gestiona fondurile de pensii sociale.
Acest concept va fi dezvoltat de Partidul National Liberal din Republica Moldova pentru a fi propus Parlamentului de la Chisinau. Totodata, ar fi de un real folos – pentru a reda o speranta romanilor, dar si tuturor celorlalti cetateni ai Republicii Moldova, ca si pentru a sensibiliza Occidentul asupra unei asemenea oportunitati, pentru a rezolva o grava problema din sudul Europei de Est – declansarea de discutii politice intre reprezentantii clasei politice de la Chisinau si de la Bucuresti. De vreme ce Romania declara ca politica sa va ramine neschimbata fata de Republica Moldova, fiind incadrata in standardele democratiei si ale respectarii drepturilor si a libertatilor omului, orice discutii si negocieri spre binele oamenilor isi au dreptul la viata. Guvernarile se perinda, iar poporul ramine. PNL-Moldova crede ca a venit timpul pentru a se face mai multa dreptate istorica acestei parti a poporului roman, care inca nu-si gaseste locul si destinul intr-o Europa tot mai unita.
Adoptat in sedinta din 3 martie 2007 a Delegatiei Politice Nationale a Partidului National Liberal din Republica Moldova