2. PNL a prevenit asupra acestui lucru in declaratiile adoptate la 11 august – “Conflictul militar ruso-georgian: o lectie pentru Republica Moldova” – si la 26 august – “PNL isi reitereaza atasamentul fata de proiectul Uniunea Interstatala Romania-Republica Moldova” (Cu privire la decizia Parlamentului rus privind recunoasterea independentei Abhaziei si a Osetiei de Sud si la impactul acesteia asupra R.Moldova).
3. PNL considera ca prioritatile in reglementarea transnistreana sint retragerea imediata si neconditionata a trupelor rusesti de pe teritoriul R.Moldova si deblocarea avansarii NATO spre Est, incluzind trecerea teritoriului romanesc al R.Moldova sub umbrela sistemului de securitate euratlantic.
4. PNL considera ca Parlamentul R.Moldova trebuie sa adopte o Hotarire speciala privind retragerea trupelor rusesti, dispunind Guvernului initierea imediata a negocierilor interstatale cu Rusia privind retragerea imediata si neconditionata a trupelor sale militare de pe teritoriul R.Moldova.
5. In declaratiile adoptate, PNL a facut propuneri concrete, ce pot fi luate in consideratie in viitoarele “Pozitii comune” adoptate in R.Moldova in functie de posibilele evolutii si tentative de decizii majore privind conflictul transnistrean.
PROPUNERILE EXPUSE DE PNL IN DECLARATII:
1. PNL cere Parlamentului de la Chisinau sa-i interzica Presedintelui Voronin si Guvernului orice intelegeri cu Rusia in problema transnistreana, fara anuntarea prealabila a forului legislativ suprem.
2. PNL cere denuntarea urgenta, de catre R.Moldova, a “Conventiei cu privire la principiile reglementarii pasnice a conflictului armat din zona nistreana” (din 1992), ceea ce va insemna plecarea fortelor de pace rusesti din zona de securitate (adica renuntarea la rolul Rusiei de mediator international privilegiat si de forta de pace in conflictul transnistrean), ca o prima masura de protejare impotriva amestecului Moscovei in treburile interne ale R.Moldova, precum si dizolvarea Comisiei Unificate de Control, cu instituirea unui nou mecanism de pace, stabilit de comun acord cu actorii internationali implicati in garantarea securitatii in sud-estul Europei. O atare initiativa legislativa a fost depusa in Parlament in anul 2006.
3. R.Moldova (si Ucraina) trebuie sa fie alaturi de Georgia, care a decis iesirea din CSI, care nu mai este o structura in cadrul careia se pot rezolva probleme generale privind transformari democratice si economice capitaliste sau se pot reglementa conflicte inghetate. In Parlament exista o initiativa legislativa, semnata de mai multi deputati, inclusiv PNL, privind iesirea R.Moldova din CSI.
4. Parlamentul R.Moldova trebuie sa revizuiasca, in regim de urgenta, Conceptia securitatii nationale, in sensul integrarii, cit mai rapide, a statului nostru in sistemul de aparare NATO. Exista deja 13 semnaturi depuse pe un proiect de initiativa privind modificarea art.11 din Constitutie, in sensul renuntarii la neutralitate. Ar fi oportun ca reprezentantii societatii civile sa indemne formatiunile parlamentare sa decida ca deputatii lor sa se alature acestui demers si sa-si depuna semnatura pe proiectul de document (aflat la Vitalia Pavlicenco).
5. Rusia nu mai are dreptul sa detina calitatea de forta de pace, si-a compromis ireversibil si statutul de mediator international in conflictele inghetate din spatiul CSI. De aceea, PNL cere Guvernului sa initieze convocarea unei conferinte internationale cu participarea SUA si a UE, in scopul modificarii mecanismului international de mediere si a componentii fortelor de pace, ceea ce ar exclude abuzurile Rusiei si ar garanta impartialitatea mediatorilor si a fortelor de pace.
6. PNL respinge categoric ideea/conceptul unui format de negocieri trilateral, considerindu-l un tertip imperial aplicat de Rusia pentru o reglementare transnistreana conform intereselor sale geopolitice, ce nu coincid cu interesul national al R.Moldova si al Romaniei. PNL saluta propunerea Presedintelui Romaniei, Traian Basescu, privind includerea Bucurestiului in formatul de negocieri in problema nistreana si opteaza pentru completarea formatului de negocieri 5 plus 2 prin includerea Romaniei. National-liberalii au fost primii care au pledat – in cadrul PL/AMN, prin declaratii oficiale – pentru includerea Romaniei in formatul de negocieri, in pofida argumentului ca Romania este membru al UE. Un argument important in favoarea includerii este: de vreme ce Moscova invoca, in deciziile si actiunile sale, periculosul argument ca “Rusia isi apara cetatenii rusi, oriunde ar fi”, in R.Moldova sint 80 la suta de romani care au dreptul la securitate, la respectarea drepturilor si a libertatilor lor fundamentale, la un viitor european prosper asigurat prin protectia Romaniei. Cu atit mai mult cu cit, in privinta teritoriului romanesc/R.Moldova, nu au fost lichidate consecintele Pactului Hitler-Stalin, deligitimizat de Sovietul Suprem al URSS si de Parlamentul de la Chisinau.
7. PNL cere Procuraturii Generale sa intenteze dosare penale persoanelor din conducerea separatista a Transnistriei care au organizat trimiterea de voluntari in zona de ostilitati din Georgia.
8. PNL cere negocierea unui acord de cooperare si de asistenta militara in cadrul GUAM.
9. PNL isi reitereaza atasamentul ferm fata de proiectul politic Uniunea Interstatala Romania–Republica Moldova, de natura sa garanteze parcursul european, rapid si eficient, precum si suveranitatea celui de-al doilea stat romanesc – Republica Moldova. PNL cere initierea unor discutii publice referitor la impactul asupra viitorului R.Moldova al faptului nelichidarii consecintelor Pactului Molotov-Ribbentrop si al pericolului rusesc in contextul reabordarilor geopolitice in lume dupa conflictul ruso-georgian, care a demonstrat ca Rusia foloseste conflictele separatiste inghetate pentru agresiuni contra statelor si santaj pentru mentinerea lor in sfera sa de influenta, pentru impiedicarea parcursului si viitorului lor euratlantic. Eventuala decizie de unire a R.Moldova cu Romania – urmare a unui demers comun al conducerilor Romaniei si RM in fata organismelor internationale – i-ar salva pe cetatenii romani de pericolul raminerii sub dominatie ruseasca.
ALTE PROPUNERI:
1. Parlamentul sau Guvernul R.Moldova trebuie sa denunte Memorandumul din 1997, care a acordat dreptul de activitate economica independenta externa regimului de la Tiraspol, argument vehiculat frecvent de autoritatile separatiste. O asemenea initiativa a fost depusa in Parlament in anul 2006.
2. Pentru a se evita situatiile de genul incercarilor de federalizare sau de semnare a Memorandumului Kozak, contracarate de Opozitia democratica, invinuita ulterior de „antieuropenism”, este necesar ca reprezentantii societatii civile sa solicite autoritatilor R.Moldova – ce controleaza mediile publice – spatiu public de emisie pentru discutii transparente asupra starii de lucruri urmare a conflictului ruso-georgian si a posibilelor evolutii/actiuni/decizii din partea R.Moldova in reglementarea transnistreana.
3. Ar fi oportun ca reprezentantii societatii civile sau partidele sa initieze o masa rotunda permanenta gen „Comitetul pentru apararea Constitutiei”, din anii 2002-2003, cind au inceput derapajele antidemocratice din partea PCRM, Comitet ce a reusit sa stopeze semnarea Memorandumului Kozak. Ar fi indicata desfasurarea unui miting ce ar sensibiliza societatea asupra unui posibil pericol din partea adeptilor unei reglementari rapide, in context electoral, a problemei transnistrene.
4. In cadrul Dezbaterilor largi o tema importanta ar fi necesitatea evitarii periclitarii viitorului euratlantic al R.Moldova printr-o reglementare transnistreana in defavoarea interesului national al R.Moldova, ceea ce ar permanentiza stationarea trupelor rusesti in R.Moldova si participarea reprezentantilor autoritatilor separatiste in structurile legislative si executive de la Chisinau, urmare a legiferarii partidelor regionale si desfasurarii – cu participarea lor – a alegerilor intr-o zona nedemocratizata, criminalizata si militarizata, sprijinita de cercuri imperiale de la Kremlin. National-liberalii au propus, inca in 2002, crearea Comisiei nationale pentru elaborarea Conceptiei si a Strategiei de pregatire a R.Moldova de aderare la UE, fapt de natura sa impiedice periclitarea aderarii R.Moldova la spatiul euratlantic. Ideea a fost preluata de comunisti si realizata intr-un mod total ineficient. Miza Rusiei in reglementarea transnistreana este sa aiba loc dupa un model ce nu va mai permite R.Moldova sa adere la NATO si UE.
5. Ar fi oportun daca reprezentantii societatii civile – prin autoritatea si prestigiul dobindite pina acum – ar reusi sa organizeze cooperarea intre formatiunile politice necomuniste, in spiritul sustinerii ideii de integrare europeana a R.Moldova printr-un program accelerat, cu ajutorul masiv si prioritar al Romaniei, fapt ce ar lichida starea de raminere in urma in dezvoltarea statului, facind malul drept al Nistrului atractiv pentru zona separatista. PNL nu pledeaza pentru o solutie rapida, avind o conotatie electorala, in problema transnistreana, deoarece actualul context politic nu este favorabil unei reglementari in interesul national al R.Moldova. R.Moldova nu poate risca o solutie daca nu reuseste sa-si extinda influenta structurilor constitutionale asupra raioanelor din stinga Nistrului.
6. PNL considera ca reprezentantii societatii civile si partidele din R.Moldova ar trebui sa ceara, intr-un demers comun, majoritatii parlamentare audieri ample si transparente, cu transmisiune in direct, privind problema transnistreana si pericolul reglementarii ei in detrimentul aspiratiilor euratlantice ale populatiei R.Moldova, de vocatie europeana.
Vitalia PAVLICENCO, deputat, presedintele PNL